Hoe begin je aan een goede merkpositionering? In dit artikel scheppen we klaarheid over het wat, waarom en hoe van een heldere positionering voor jouw bedrijf.
Wat is merkpositionering?
Met merkpositionering ga je jouw merk, of het nu een product of dienst is, letterlijk positioneren in de hoofden van je doelgroep.
Consumenten houden van comfort. Maak het hen met een goede merkpositionering dus zo gemakkelijk mogelijk om te beslissen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Vergis je niet, een positionering is iets anders dan een baseline.
Een merkpositionering is een interne strategie die je gaat vertalen in externe creatives zoals je reclame-uitingen, je website teksten, je baseline of social media management.
Waarom merkpositionering belangrijk is
Met een sterke merkpositionering is jouw bedrijf steeds top of mind bij (nieuwe) klanten. Het verhoogt niet alleen de visibiliteit van jouw bedrijf, maar het creëert meerwaarde voor prospecten en helpt hen bij hun beslissing om uiteindelijk met jou in zee te gaan en niet met jouw concurrent.
1. Onderscheid jouw bedrijf
Met een heldere merkpositionering zorg je ervoor dat je efficiënt aan de juiste doelgroep gaat communiceren. Het stelt je in staat om te tonen wat jouw product zo uniek maakt, waardoor je opvalt in de zee van boodschappen die iedere dag op je potentiële klant afkomt.
2. Concurreer op waarde, niet op prijs
Daarnaast concurreer je met een stevige merkpositionering niet op de prijs van een product of dienst, maar op waarde. Je legt uit aan jouw doelgroep wat jij oplost en waarom ze precies jouw product nodig hebben en niet dat van de concurrent. Ook al is dat eventueel goedkoper.
3. Versterk je storytelling
Het is onmogelijk om een sterke communicatie strategie op poten te zetten als je niet weet wat jouw zaak nu uniek maakt en hoe jouw doelgroep denkt. Een goede merkpositionering helpt je beslissen welke tone of voice je gebruikt en welke visuals het beste resoneren bij je doelgroepen.
Zelf een merkpositionering opzetten
Hieronder vind je 6 stappen om je eigen merkpositionering te bepalen. Je gaat in de diepte kijken wat jouw onderneming uniek maakt.
- Bepaal hoe je bedrijf vandaag gepositioneerd is, is alles in lijn met elkaar? Wie zijn jouw doelgroepen, wat zijn je doelen?
- Wie zijn je onmiddellijke concurrenten?
- Hoe positioneren zij hun merk?
- Vergelijk hun merkpositionering met die van jouw bedrijf. Wat maakt jou anders dan hen?
- Formuleer nu het kernidee van jouw merkpositionering. Welke (meer)waarde creëert jouw zaak?
- Neem het idee van stap 5 en maak hier nu een tekst van die je zou kunnen delen met je doelgroep.
Hieronder vind je het voorbeeld van Strong & Bold:
Strong & Bold helpt ondernemers en hun bedrijf groeien. We ondersteunen hen in hun bedrijfsdoelen en scheppen klaarheid in hun communicatie strategie.
Strong & Bold gaat voor een persoonlijke aanpak en vertrekt altijd vanuit de ideale klant van het bedrijf. We zijn toegankelijk voor iedereen en hebben een open en to the point communicatie.Wij helpen bedrijven op digitaal vlak met online positionering en digitale aanwezigheid, e-mailmarketing, creatieve concepten om merkbekendheid of leads te verhogen en online advertenties.
Het is uitermate belangrijk om deze statements te toetsen aan de realiteit. Een positionering mag geen wishful thinking zijn van hoe jij zou willen dat je bedrijf overkomt. Je moet het waarmaken.
Hier helpen wij jou graag mee. We bekijken samen onder andere of jouw positionering helder is voor jouw klanten, geschreven is vanuit een groeiperspectief, motiveert en je in staat stelt om goede marketing beslissingen te maken.
Conclusie
Een goede merkpositionering is een klare samenvatting van wat jouw product of dienst onderscheid van de concurrent en helpt jouw klanten zonder nadenken voor jouw bedrijf te kiezen.
Het stelt je bovendien in staat om een duidelijke positie in te nemen in de hoofden van je doelgroep en om gefundeerde marketing en communicatiebeslissingen te nemen.
Volg ons ook op Instagram of Facebook.