Of je nu live gaat op Facebook, Instagram, Youtube of eender welk kanaal, een goede voorbereiding is cruciaal. Haal meer uit je livestream dankzij deze tips!

Een livestream is een mooie tool om je expertise live met de mensen te delen en om hen een échte blik achter de schermen te tonen. Zo verklein je de afstand tussen je bedrijf en je doelgroep. Stort jezelf echter niet onbezonnen in een livestream als je professioneel wilt overkomen.

Voor de livestream

Schrijf een scenario

Het is een dunne lijn tussen spontane chaos en complete chaos.

Voor je begint met je livestream denk je dus best even na wat je allemaal wilt vertellen / tonen. Net zoals een sterke webtekst heeft ook een video een intro, midden en conclusie.

Je wilt je kijkers zo geboeid mogelijk houden en dat is toch net iets makkelijker als je vooraf weet waar de video naartoe gaat. Niemand kijkt graag naar ongemakkelijke stiltes en eeeuh’s. Dit betekent uiteraard niet dat je al je teksten vooraf woord voor woord gaat studeren, maar bedenk een lijst van topics die je kan bespreken wanneer bv. de vragen van kijkers even stilvallen.

Oefen

Stort je de eerste keer niet blindelings in een livestream. Oefen al even voor de camera en herbekijk het. Spreek je luid genoeg, mompel je niet te veel, gebruik je stopwoorden, zijn er achtergrondgeluiden, zit het licht goed, wiebel je te veel met de camera / is een statief handiger?

Kondig je livestream aan

Zorg dat mensen weten dat je live gaat. Kies daarom het tijdstip van je livestream verstandig (als je kan natuurlijk. Bij evenementen is dat niet altijd even handig) en kondig het vooraf voldoende aan op je andere kanalen.

Doe dit ook op een aantrekkelijke manier en maak een communicatieplan. Begin met een teaser en geef zo stapje per stapje meer info vrij, zodat mensen ook echt willen kijken.

Als je live gaat op Facebook, vergeet niet een aantrekkelijke omschrijving bij je video te zetten, voor je live gaat. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten.

Tijdens de live uitzending

Beginnen

Begin met een intro waarin je jezelf / het concept voorstelt. Dit geeft mensen ook de tijd om af te stemmen op je livesessie. Duurt je sessie wat langer, durf jezelf dan na enkele minuten ook opnieuw voor te stellen in een korte samenvatting. Er komen natuurlijk continu kijkers bij die je intro gemist hebben.

De setting

Verander de setting van je video ook. Ben je op een evenement, probeer dan rond te wandelen. Betrek andere personen (die je vooraf uiteraard verwittigt). 15 minuten naar een statisch beeld kijken, kan wel eens saai worden, hoe interessant je content ook is.

Ga door

The show must go on. Iedereen verspreekt zich wel eens, of is eventjes de draad kwijt, ook tijdens een livestream. Probeer rustig te blijven, maak er een grapje over, of zeg het gewoon eerlijk en vraag je kijkers waar je ook alweer gebleven was. We zijn allemaal mensen, en zelfs diegenen in een professionele opnamestudio hebben al eens een oepsie.

Ga de interactie aan

Reageer op de mensen die een reactie geven op je uitzending. Zorg ervoor dat het zo interessant mogelijk blijft voor de kijker en betrek hen bij de livestream. Stel hen een vraag, of vraag je kijkers om zelf een vraag in te sturen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Probeer de deelnemers ook steeds bij naam te noemen als je antwoordt op hun vraag.

Afronden

Denk hier weer even terug aan je voorbereiding. Hoe ga je de livestream afsluiten? Bedank de deelnemers voor het kijken, gooi er bijvoorbeeld nog een call to action achteraan en neem afscheid. Sluit dus niet zonder waarschuwing de live uitzending af.

Na de livestream

Delen!

Afhankelijk van het platform dat je gebruikt, heb je vaak de optie om je video nadien op te slaan of te delen. Doe dit ook. Zorg dat je klanten die er op dat moment niet bij konden zijn, later nog de info kunnen terugvinden.

Probeer de video ook op verschillende kanalen te delen. Vermeld het bijvoorbeeld ook eens in je nieuwsbrief.

 

Livestreaming kan een zeer krachtig hulpmiddel zijn als je het juist aanpakt en net zoals met alles baart oefening kunst. Overwin die drempel en ga ervoor!