Na Snapchat, Instagram stories en de Whatsapp status heb je nu ook met Facebook Stories de mogelijkheid om video- of fotoverslagen te delen die na 24 uur weer verdwijnen.
Facebook begon een tijdje geleden al de nieuwe Snapchat-kopie uit te rollen in testmarkten en sinds gisteren ontdekte ik de mogelijkheid ook in mijn eigen Facebook app.
Facebook Stories, de gekende features
Net als bij de anderen is het mogelijk om selfie-en geofilters toe te voegen en te spelen met tekst en kleurtjes. Toegegeven, de swipe-richting is anders, maar verder is het concept ondertussen wel gekend.
Je kan foto’s die je eerder maakte rechtstreeks opladen van je foto-bibliotheek en ook het reageren via een PM op een post is van de partij.
Je stuurt je verhaal naar specifieke personen of voegt het toe aan je verslag. Het is trouwens ook mogelijk om je verslag zichtbaar te maken voor bepaalde groepen van personen, afhankelijk van hoe jij jouw vriendenlijsten indeelde.
De bedoeling van Facebook lijkt vooral om een nieuw publiek bekend te maken met de 24u-verhalen (en zo een nieuwe afzetmarkt te creëren voor het grootste sociale netwerk). De doelgroep voor Snapchat en Instagram toont nog enige overlap, waar Facebook over het algemeen een iets ouder publiek trekt.
“Met Facebook stories zet de trend van visual sharing zich verder, waarom nog duizend woorden gebruiken voor iets wat met 1 beeld kan?”
Mobile video blijft groeien
Facebook stories speelt op een slimme manier in op de groeiende trend van mobile video en weet zo de concurrentie aan te gaan met een videoplatform als Youtube dat tot voor kort ongenaakbaar leek.
En zo worden we ten gepaste tijde allemaal nog vlogger, als we niet opletten.