Een nieuwe en klantvriendelijke website bouwen, kan een hele uitdaging zijn. Of je die website nu gebruikt als online visitekaartje om je fysieke winkel te ondersteunen of als een webshop om een extra inkomstenstroom te genereren, houd altijd enkele simpele richtlijnen in het achterhoofd.
It’s not about you
De meest gemaakte fout is om de website volledig rond jezelf en je bedrijf op te bouwen. Denk altijd vanuit de klant. Welk probleem los je voor haar op. Hoe kan jij jouw klant helpen?
Wanneer je teksten schrijft voor je website, denk dan even na hoe je jouw boodschap in de ‘echte’ wereld zou overbrengen. Daar praat je toch ook niet enkel over jezelf? Je (potentiële) klant wilt het gevoel krijgen dat je haar kent en dat je haar noden begrijpt. Doe je research.
Verplaats jezelf dus in je doelgroep en ga na hoe zij aangesproken wilt worden. Hoe zien zij zichzelf en hoe kan jij tonen dan je hen begrijpt?
Spreek klare taal
Het is verleidelijk om te hervallen in vakjargon wanneer we onze diensten aanbieden. Maar met het vorige punt in het achterhoofd, zorg dat je doelgroep begrijpt wat je hen aanbiedt en waarom ze voor jou moeten kiezen.
Er is niks mis met je professionaliteit en expertise te benadrukken, maar zorg wel dat je doelgroep helemaal mee is met wat jij nu precies verkoopt.
Een handige tip is hier om na te gaan op welke manier klanten op zoek gaan naar jouw product of dienst. Voor een écht klantvriendelijke website, denk: mensentaal!
Begeleid je klant
Maak het jouw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en begeleid hen op hun trip door jouw website. Wat is jouw uiteindelijke doel wanneer klanten je website bezoeken? Is het bijvoorbeeld een contactformulier invullen, zorg er dan voor dat er op meerdere plaatsen een duidelijke link naar je contactformulier getoond wordt.
En vergeet vooral niet om de mensen aan te sporen met duidelijke call to actions zoals ‘bestel hier’ en ‘schrijf nu in’
Kan jij wel wat hulp gebruiken om je website helemaal klantvriendelijk te maken? Check onze diensten en neem gerust contact op.