Met batchen verhoog je jouw productiviteit en efficiëntie op het werk en hou je veel meer energie over aan het einde van de dag. Hoe werkt het?
Hoe vaak begin jij de dag met de beste intenties om eindelijk die to do-lijst af te werken? En hoe vaak komen er e-mails, telefoontjes en vragen van anderen tussen? Voor je het weet, geef je voorrang aan de agenda van een collega of werknemer en loop je zelf achter met jouw taken.
Iedere keer dat je wordt afgeleid door bv een telefoontje, duurt het een kwartier vooraleer je weer helemaal in je taak zit.
Heen en weer
Hou een dag je taken bij. Je zal merken dat je, zonder dat je het beseft, de hele dag door van de ene naar de andere taak en weer terug switcht. En dat zorgt uiteindelijk voor vermoeidheid en onafgewerkte checklists.
Dankzij batchen herleid je afleiding tot een minimum.
Of het nu gaat om afleiding door anderen (e-mails, meetings) of afleiding waar je zelf voor zorgt (social media, whatsapp,..) Je gaat dankzij batching hyperbewust omspringen met de tijd die je hebt, door hem op te delen in blokken die je afwerkt. Pas daarna begin je aan iets nieuws.
Voordelen van batchen
Batchen laat je toe om je tijd efficiënter in te zetten en minder snel afgeleid te worden door andere dingen. Je gaat je tijd opdelen in blokken waarin je uitsluitend op één onderdeel van een taak werkt.
- Meer creativiteit
- Verhoogde productiviteit
- Meer focus
- Minder mentale moeheid / stress
- Minder uitstelgedrag
Pin deze afbeelding op je Pinterest board om het nooit meer te vergeten!
Hoe werkt batching concreet?
Stel, je schrijft blogposts over je business en post hierover op social media.
In de praktijk kan je deze taak opsplitsen in verschillende blokken.
Kies 1 moment in de week waarop je aan ieder blok kan werken en bepaal vooraf voor hoeveel blogposts je dit wilt doen. Bv. je zal batchen per 4 blogposts.
Blok 1: Verzamel ideeën
Waarover ga je schrijven en op welke datum zal ieder artikel verschijnen? (Contentkalender)
Blok 2: Grote lijnen van ieder artikel
Beantwoord voor iedere blogpost al de volgende vragen.
Wat is het doel van de post, welke boodschap wil je meegeven? Wat moet je de mensen zeker vertellen om die boodschap helder over te brengen? Welke vragen zouden lezers nog kunnen hebben?
Blok 3: Schrijven
Neem je outline uit de vorige stap erbij en maak er nu een verhaal van.
Hier schrijf je de eigenlijke blogpost.
Blok 4 – Redigeren
Laat alles even liggen en herlees je artikel op fouten.
Blok 5: Maak afgeleiden
Nu is het tijd om je creatives te maken en foto’s te zoeken bij je artikel.
Welk beeldmateriaal ga je gebruiken in het artikel en op social media?
Plan alles in.
Batchen op het werk én thuis
Pas het principe van batching toe doorheen je hele dag.
Plan alle telefoontjes na elkaar in, behandel op vaste tijdstippen je e-mail, enz.
Veel hangt af van hoe jouw dagen eruit zien natuurlijk, maar bedenk welke taken jouw pad dagelijks kruisen en waar jij tijd zou kunnen besparen.
Wedden dat jij bijvoorbeeld jouw social media management beter zou kunnen structureren?
En ook thuis kan je het principe van batchen toepassen. We hebben allemaal wel een stapel boeken die we willen lezen of een cursus die we willen volgen. Plan vaste momenten in om hieraan te werken en laat je niet afleiden tijdens die momenten.
Hetzelfde geldt overigens voor huishoudelijke taken zoals poetsen en strijken. Plan 1 moment in en laat het verder geen energie nemen.
Nog meer batchen
Een groot deel van dit principe wordt beschreven in het boek Deep Work van Cal Newport. In dit boek geeft hij een hoop adviezen om meer geconcentreerd te werken en zo sneller en beter resultaten te halen. Het boek is overigens ook te verkrijgen in het Nederlands.
Conclusie
Verhoog dus je productiviteit en houd meer energie over op het einde van de dag door gelijkaardige taken te bundelen in vooraf bepaalde tijdblokken.